NOVINKY

arr3PŮJČOVNA TERAPEUTICKÝCH LEHÁTEKPořádáte kurz, potřebujete terapeutické lehátko pro svého klienta a nemáte vlastní?   Využijte...

KONTAKTY

FYZIO TRIM - Mgr. Karel Novák
Ostrovského 3, Praha 5, 4. patro
Pondělí 8:00 - 14:00
tel: +420 602 140 993
info@fyziotrim.cz
Železná 18, Praha 1, 1. patro
Pátek 14:00 - 20:00

» Jak správně chodit?
Jak správně chodit?

Autor: Mgr. Karel Novák

 

Jak správně chodit a našlapovat, aby nedošlo k bolesti chodidel?

Chůze je pro nás tím nejpřirozenějším pohybem. K jejímu provedení nacházíme motivaci každý den a pokud ne, jedná se o velmi závažný zásah do našeho sociálního chování. A také tak bychom k ní měli přistupovat...přirozeně a motivačně. Choďte...choďte na boso, choďte svižně, choďte s chutí a choďte s jasným cílem. Nezamýšlejte se nad technikou, ta je pro každého velmi individuální. Choďte, jak vám noha narostla.

Jestliže se po běžné nebo sportovní chůzi zhoršuje Vás zdravotní stav a objeví se bolesti i přesto, že jste již zdatnými chodci, vyhledejte odborníka na pohybový aparát, něco není v pořádku.

Kolik km ujít na poprvé, jaký terén zvolit, jaké boty?

Stanovte si jasný a dosažitelný cíl, který odpovídá Vašim možnostem. Ale zbytečně se nepodceňujte! Zapoťte se a zadýchejte. To Vám neuškodí.

Strávili jste někdy celý den chozením po městě? Ve stresu? Nezapomenutelný zážitek. Z té představy musí bolet nohy každého. Vyhýbejte se tvrdému a neforemnému betonu a choďte svižnou chůzí s radostí a po krásných místech. Zvolte si sportovní obuv s kvalitní klenbou a zpevněnou patou. Přijdete-li k louce, písčitému břehu, oblázkové cestě...zujte se a užijte si chůzi na boso. Vaše noha dostane zcela nové informace a odvděčí se Vám za ně lepší náladou. I to může být Váš cíl.

Jaké úrazy a obtíže jsou v souvislosti s turistikou spojeny nejvíce?

Neodhadnete-li správně svoje možnosti, budou Vás bolet nejen plosky nohou, ale nadměrně přetížíte vazivový aparát kotníků a kolen, může dojít k bolestem v oblasti Achillovy šlachy, svalové únavě a přetížení zejména svalů stehen a rotátorů kyčelních kloubů. Navíc Vás budou bolet i záda. V krajních případech si nadměrnou zátěží a únavou můžete způsobit distorzi v kotníku nebo dokonce únavovou zlomeninu.

Jak jim předcházet?

Zvažte svoje reálné možnosti. Zkušenost je nejmoudřejší rádce, a tak zkoušejte postupně. Začněte s chůzí v lese nebo v parku za barákem. Po Alpách budete nejspíš pochodovat už za rok. Držte se pravidelnosti. Jednorázový velký výkon po delší době Vám může jedině uškodit. Pokud z nějakého důvodu musíte na čas vysadit z tréninku, nebojte se vrátit na začátek. Lehce se před chůzí protáhněte, několikrát vyskočte do výšky, abyste se namotivovali, a můžete vyrazit.

Chůze je dar...tak se z něho radujte.

ODc2MzU3YW